Iako je organizirano tek drugo dogaÄ‘anje i okupljanje na temu INSPIRACIJE već privlaÄi veliku pozornost urbane, kulturne i poslovne klijentele grada Zagreba i brojne pozitivne reakcije. U ugodnom ambijentu Caffe bara Gymnasium u muzeju Mimara moglo se Äuti, vidjeti i osjetiti duh i ideja okupljanja.
Konceptom, idejom i sadržajem te pomnim odabirom vrlo zanimljivih gostiju vidi se da je ovo sasvim drugaÄije dogaÄ‘anje. DogaÄ‘anje kojem nije cilj okupiti slavne i poznate nego predstaviti osobe koji su sjajni u onom Äime se bave, koji svakodnevno inspiriraju i nose svoje vizije ne odustajući od njih.
Voditeljica programa Jana Fabijanić uvela je u priÄu INSPIRACIJA uzvanike dogaÄ‘anja kroz tri odabrana gosta: Andreja Vivoda, Iva Vitić Gameiro i Domagoj Marin.
Doznajte na koji naÄin likovna umjetnost oplemenjuje djecu i kako izgleda atmosfera u Maloj likovnoj akademiji koja već deset godina djeluje u Zagrebu u razgovoru s umjetnicom Andrejom Vivodom
Ovaj vas tjedan upoznajemo s akademskom slikaricom – grafiÄarkom Andrejom Vivodom iz Zagreba koja se s likovnom umjetnošću susreće od svoje najranije dobi u svom domu i kroz razliÄite likovne radionice. Likovna je umjetnost postupno postajala dio nje, njezinih snova, odrastanja i najvažnijih životnih ciljeva. Bliži se deseta godina od kada je sa suprugom osnovala u Zagrebu “Malu likovnu akademiju Vivoda” koju pohaÄ‘aju djeca od najranije dobi, mladi i odrasli. Likovni odgoj i edukacija, uz paralelno izvorno umjetniÄko stvaranje za koje se Å¡kolovala, njezino su životno opredjeljenje, za koje vjeruje da će je pratiti kroz cijeli život.
Koliko vas ispunjava rad s djecom?
Kako sam prolazila pojedine faze mojeg Å¡kolovanja zadavala sam si nove ciljeve koje moram ostvariti. Kada sam zavrÅ¡ila Å¡kolu primijenjene umjetnosti cilj mi je bio upisati i zavrÅ¡iti akademiju. JoÅ¡ dok sam polagala zadnje ispite i dok sam radila na diplomskom radu organizirala sam prve likovne radionice za djecu i mlade. Paralelno sam odluÄila da neću nikada napustiti svoj izvorni likovni rad, za koji sam se Å¡kolovala. Likovna umjetnost, a posebno rad s djecom, moja su velika strast. Djeca su mi nadahnuće i ljubav, njima se predajem svim svojim bićem. Na njih nesebiÄno svakodnevno prenosim svu svoju energiju, steÄeno znanje i iskustvo.
Što je za vas umjetnost i zašto je ona važna za djecu?
Svi se mi Äesto pitamo: tko samo, odakle dolazimo, kamo idemo? Na svom razvojnom povijesnom putu Äovjeka prate Äetiri osnovna podruÄja djelovanja: filozofija, znanost, religija i umjetnost. Jednostavno reÄeno umjetnost je jedna od osnovnih ljudskih aktivnosti, koja ga prati kroz sva razdoblja razvoja, a seže u daleka prethistorijska vremena. Kroz umjetnost Äovjek izražava svoje unutarnje osjećaje, svoju bit i, na kraju, svoju osobnost. Izraz je unutraÅ¡nje nužnosti. Umjetnost Äovjeka oplemenjuje, uvodi ga u svijet lijepih vrlina, Äini ga boljim i profinjenijim. Želimo li djeci omogućiti puni razvoj, bavljenje umjetnošću od najranije dobi je neizostavni dio ukupnog odgoja. Bavljenjem umjetnošću dijete razvija kreativnost kroz razvoj maÅ¡te, nadahnuća i intuicije, usvaja radne navike i posebne vjeÅ¡tine, te odrasta u karakterne osobe s lijepim i profinjenim osjećajima.
Kako izgledaju vaše likovne radionice?
Ja uvijek volim reći da su naÅ¡e likovne radionice, kako danas to nazivaju “obogaćena sredina”, koja osigurava zanimljivu, raznoliku i poticajnu okolinu, a ujedno je preduvjet za podržavanje djetetove osobnosti, razvijanje sposobnosti i na kraju za razvoj njegove posebne nadarenosti. Atmosfera u naÅ¡im likovnim radionicama naprosto prÅ¡ti od veselja i radosti, ali isto tako od usredotoÄenosti na rad. Nemamo praznog hoda, sve se odigrava bez posebnog napora, ležerno, kroz igru. Mi u ulozi uÄitelja nikako ne namećemo zadatke, već predlažemo, potiÄemo, usmjeravamo. Tako gradimo meÄ‘usobno povjerenje, Äuvamo osobnost svakog od naÅ¡ih polaznika i na kraju osiguravamo toplu i radnu atmosferu. Koliko je važna struÄnost, isto toliko je važna toplina i ljubav koju iskazujemo prema djeci s kojom radimo.
Kako djeca reagiraju na umjetnost?
Djeca se veoma rano kroz igru likovno izražavaju; nezgrapno Äine svoje prve Å¡are na papiru, stvaraju prve oblike od gline, slažu kamenÄiće… Nevjerojatno ih je promatrati s kojom se lakoćom likovno izražavaju. Upravo u ovoj prvoj fazi dolazi najviÅ¡e do izražaja njihova osobnost, izvorno izražavanje i originalnost. Nije sluÄajno najveći slikar dvadesetog stoljeća Pablo Picasso izrekao svoju poznatu sintagmu: “Svako je dijete umjetnik. Problem je kako će to i ostati jednom kada odraste”. Iskustvo nam govori kako najmlaÄ‘a djeca najbrže i najlakÅ¡e svladavaju osnove likovnog govora i s nevjerojatnom lakoćom, igrajući se, nesvjesno ulaze u magiÄni svijet umjetnosti. Å to je dijete starije, to je viÅ¡e truda potrebno da se razbiju okovi stvoreni tijekom vremena u okolini i uvjetima u kojima je odrastalo. Jednom kad djeca osjete radost i ljepotu umjetniÄkog stvaranja, umjetnost postaje neizostavni dio njihovog života.
Što djeca najviše vole, koje likovne tehnike?
TeÅ¡ko je reći u kojim se likovnim tehnikama djeca najviÅ¡e vole izražavati. Mi s njima kroz godinu prolazimo sve likovne tehnike, od crtaÄkih, slikarskih, grafiÄkih, kiparskih, prilagoÄ‘avajući se uzrastu i dosadaÅ¡njem savladavanju pojedinih od tih tehnika. Nisam nikada primijetila da bi koji od polaznika inzistirao iskljuÄivo na jednoj tehnici. Nastojimo u svoj rad unijeti Å¡to viÅ¡e raznovrsnosti, mijenjajući teme, tehnike, unoseći u rad razliÄite materijale. Upravo ta raznovrsnost Äini naÅ¡e likovne radionice zanimljivima.
Djeca vaÅ¡e radionice (kampove) mogu pohaÄ‘ati i ljeti. Å to ih na njima oÄekuje?
ToÄno, naÅ¡im polaznicima koji izraze želju omogućujemo polazak likovne kolonije i tijekom ljetnih praznika. Moj je otac porijeklom iz Istre tako da imamo kuću u prekrasnom ambijentu nadomak Novigrada, a isto tako lijepo imanje u unutraÅ¡njosti, kraj Buzeta.
Svaki dan djeca obvezno rade isto kao i naÅ¡im radionicama u Zagrebu, samo Å¡to radimo u naÅ¡em dvoriÅ¡tu ili vani u prirodi. Nakon toga vodimo ih na kupanje, gdje im dajemo poduku o plivanju, ronjenju i surfanju. Dalje organiziramo posjete, za djecu interesantne lokacije kao Å¡to su: galerija Džamonja u Vrsaru, vodopad kod Pazina, selo Kotli kod RoÄa, razgledavanje
zvjerinjaka jelena lopatara i drugo. Prema izraženom interesu organiziramo jahanje konja.
Ljetne kolonije organiziramo u grupama s maksimalno pet polaznika, koje traju osam dana. Svjesni smo velike odgovornosti preuzimajući djecu, no s obzirom na steÄeno povjerenje i u odnosu s djecom i s roditeljima nemamo problema s popunom i ovih ljetnih termina.
Ima li meÄ‘u djecom s vaÅ¡ih likovnih radionica onih koji su odluÄili nastaviti se kasnije u životu baviti umjetnošću?
Naravno da ima, mi već danas imamo naÅ¡e polaznike koji su nastavili Å¡kolovanje u Å¡koli primijenjene umjetnosti ili u umjetniÄkoj gimnaziji. Polazeći od krajnjeg životnog smjera kako ga je definirao jedan autor, a to je “traganje za ljubavlju, istinom, vrlinom i ljepotom”, nije nam osnovni cilj da se svi naÅ¡i polaznici moraju baviti iskljuÄivo umjetnošću. Osnovni nam je cilj da naÅ¡i polaznici savladaju osnove likovnog govora, razvijaju maÅ¡tu, intuiciju i nadahnuće, te na kraju kreativnost, koja je svakom sve viÅ¡e potrebna u svakodnevnom životu, bez obzira na profesionalno opredjeljenje.
Kako vaše dijete doživljava svijet likovne umjetnosti?
Imam trogodiÅ¡njeg sina Vala za kojeg možemo slobodno reći da odrasta u likovnom okruženju “obogaćene sredine”. Sigurno da takav ambijent uz naÅ¡u podrÅ¡ku djeluje na dijete poticajno, koje mu omogućuje da postupno, neprimjetno i bez ikakvog nametanja ulazi u svijet likovne umjetnosti. Već sada možemo zamijetiti s koliko radosti radi svoje prve Å¡are na papiru ili kako nesputano oblikuje plastelin kada ga dovedem meÄ‘u ostalu djecu na naÅ¡e likovne radionice. No ne oÄekujem od svojeg djeteta da mu osnovni životni poziv i cilj bude umjetnost pod svaku cijenu. ViÅ¡e sam sklona svestranom odgoju i obrazovanju, koje će s vremenom postati Ävrsta osnovica za usvajanje vrlina i konaÄno za samostalno opredjeljenje o životnom pozivu. Na bavljenje umjetnošću u ovoj životnoj dobi, gledam viÅ¡e kao na neÅ¡to Å¡to dijete oplemenjuje, uvodi ga u svijet lijepih vrlina, Äini ga profinjenijim i na kraju boljim.
Na kojim lokacijama djelujete?
Već godinama Mala likovna akademija djeluje na adresi Radićeva 29 u Zagrebu, a zbog većih potraživanja za upisima na radionice, od nedavno se nalazimo na joÅ¡ jednoj lokaciji – KuniÅ¡Äak 1b, na zapadnom dijelu grada.
Izlažu li se negdje djeÄji radovi nastali na vaÅ¡im radionicama?
Uvid u uspjeÅ¡nost naÅ¡eg rada moguće je steći ponajprije prisustvovanjem radionicama, pregledom godiÅ¡njih kataloga i posjetom izložbi djeÄjih radova “ÄŒarobni svijet likovne umjetnosti”, koju otvaramo 15. lipnja 2018. godine u 18 sati u Studiju Moderne galerije “Josip RaÄić”, Margaretska 3, Zagreb.
Razgovarala: IvanÄica Tarade Foto: Antonija Vivoda, osobni album Preuzeto sa stranice www.roditelji.hr
Umjetnost je posvuda oko nas i u nama smatra mlada umjetnica Andreja Vivoda. Svoju ljubav prema umjetnosti odluÄila je, joÅ¡ dok je pohaÄ‘ala Likovnu akademiju, djeliti s drugima, posebno s maliÅ¡anima. Organizira zato zanimljive radionice na kojima na poseban naÄin djecu upoznaje s razliÄitim tehnikama i umjetnicima. Razgovarali smo s Andrejom o tome zaÅ¡to je važno da djeca od malena budu okružena umjetnošću.
Koliko se dugo bavite umjetnošću?
ZapoÄelo je veoma rano u mom roditeljskom domu. Već nakon navrÅ¡ene treće godine pohaÄ‘ala sam prve likovne radionice. Nastavila sam u waldorfskoj Å¡koli, gdje mi je bio uÄitelj diplomirani slikar do kraja osmog razreda, slijedila je srednja Å¡kola primijenjene umjetnosti i na kraju Akademija likovnih umjetnosti u Zagrebu. Likovna umjetnost je zarana postala dio mene i ja sam u njoj uronjena svim svojim bićem.
Što je za Vas umjetnost i zašto je ona važna za djecu?
Svi se mi Äesto pitamo: tko samo, odakle dolazimo, kamo idemo? Na svom razvojnom povijesnom putu Äovjeka prate Äetiri osnovna podruÄja djelovanja: filozofija, znanost, religija i umjetnost. Jednostavno reÄeno umjetnost je jedna od osnovnih ljudskih aktivnosti, koja ga prati kroz sva razdoblja razvoja, a seže u daleka prethistorijska vremena. Kroz umjetnost Äovjek izražava svoje unutarnje osjećaje, svoju bit i na kraju svoju osobnost. Izraz je unutraÅ¡nje nužnosti. Umjetnost Äovjeka oplemenjuje, uvodi ga u svijet lijepih vrlina, Äini ga boljim i profinjenijim.
Želimo li djeci omogućiti puni razvoj, bavljenje umjetnošću od najranije dobi je neizostavni dio ukupnog odgoja. Bavljenjem umjetnošću dijete razvija kreativnost kroz razvoj mašte, nadahnuća i intuicije, usvaja radne navike i posebne vještine, te odrasta u karakterne osobe sa lijepim i profinjenim osjećajima.
Kako ste odluÄili svoje znanje i strast prema likovnim umjetnostima prenositi djeci?
Kako sam prolazila pojedine faze mojeg Å¡kolovanja zadavala sam si nove ciljeve koje moram ostvariti. Kada sam zavrÅ¡ila Å¡kolu primijenjene umjetnosti cilj mi je bio upisati i zavrÅ¡iti akademiju. JoÅ¡ dok sam polagala zadnje ispite i dok sam radila na diplomskom radu organizirala sam prve likovne radionice za djecu i mlade. Paralelno sam odluÄila da neću nikada napustiti svoj izvorni likovni rad, za koji sam se Å¡kolovala kroz cijelu svoju mladost. Dobro ste primijetili umjetnost je strast, ali isto tako rad sa djecom i mladima je moja velika strast. Djeca su moje nadahnuće, inspiracija i velika ljubav. Njima se predajem svim svojim bićem. Na njih prenosim nesebiÄno sav svoj žar i ljubav, steÄeno znanje i iskustvo.
Kako izgledaju vaše likovne radionice?
Ja uvijek volim reći da su naÅ¡e likovne radionice, kako danas to nazivaju “obogaćena sredina“, koja osigurava zanimljivu, raznoliku i poticajnu okolinu, a ujedno je preduvjet za podržavanje djetetove osobnosti, razvijanje sposobnosti i na kraju za razvoj njegove posebne nadarenosti. Atmosfera u naÅ¡im likovnim radionicama naprosto prÅ¡ti od veselja i radosti, ali isto tako od usredotoÄenosti na rad. Nemamo praznog hoda, sve se odigrava bez posebnog napora, ležerno, kroz igru. Mi u ulozi uÄitelja nikako ne namećemo zadatke, već predlažemo, potiÄemo, usmjeravamo. Na taj naÄin gradimo meÄ‘usobno povjerenje, Äuvamo osobnost svakog od naÅ¡ih polaznika i na kraju osiguravamo toplu i radnu atmosferu. Koliko je važna struÄnost isto toliko je važna toplina i ljubav koju iskazujemo prema djeci s kojom radimo.
Kako djeca reagiraju na umjetnost?
Djeca se veoma rano kroz igru likovno izražavaju; nezgrapno Äine sâ€Svako je dijete umjetnik. Problem je kako će to i ostati jednom kada odrasteâ€. Iskustvo nam govori kako najmlaÄ‘a djeca najbrže i najlakÅ¡e svladavaju osnove likovnog govora i s nevjerojatnom lakoćom, igrajući se, nesvjesno ulaze u magiÄni svijet umjetnosti. Å to je dijete starije to je viÅ¡e truda potrebno da se razbiju okovi stvoreni tijekom vremena u okolini i uvjetima u kojima je odrastalo. Jednom kad djeca osjete radost i ljepotu umjetniÄkog stvaranja, umjetnost pvoje prve Å¡are na papiru, stvaraju prve oblike od gline, slažu kamenÄiće… Nevjerojatno ih je promatrati sa kojom se lakoćom likovno izražavaju. Upravo u ovoj prvoj fazi dolazi najviÅ¡e do izražaja njihova osobnost, izvorno izražavanje i originalnost. Nije sluÄajno najveći slikar dvadesetog stoljeća Pablo Picasso izrekao svoju poznatu sintagmu: ostaje neizostavni dio njihovog života.
Što djeca najviše vole, koje likovne tehnike?
TeÅ¡ko je reći u kojim se likovnim tehnikama djeca najviÅ¡e vole izražavati. Mi s njima kroz godinu prolazimo sve likovne tehnike, od crtaÄkih, slikarskih, grafiÄkih, kiparskih, normalno prilagoÄ‘avajući se uzrastu i dosadaÅ¡njem savladavanju pojedinih od tih tehnika. Nisam nikada primijetila da bi koji od polaznika inzistirao iskljuÄivo na jednoj tehnici. Nastojimo u svoj rad unijeti Å¡to viÅ¡e raznovrsnosti, mijenjajući teme, tehnike, unoseći u rad razliÄite materijale. Upravo ta raznovrsnost Äini naÅ¡e likovne radionice interesantnim.
Osim u tijeku godine, djeca vaše radionice/kampove mogu pohađati i ljeti. Što se tamo radi?
ToÄno, naÅ¡im polaznicima koji izraze želju omogućujemo polazak likovne kolonije i tijekom ljetnih praznika. Moj je otac porijeklom iz Istre tako da imamo kuću u prekrasnom ambijentu nadomak Novigrada, a isto tako lijepo imanje u unutraÅ¡njosti, kraj Buzeta. Svaki dan djeca obvezno rade isto kao i naÅ¡im radionicama u Zagrebu, samo Å¡to radimo u naÅ¡em dvoriÅ¡tu ili vani u prirodi. Nakon toga vodimo ih na kupanje, gdje im dajemo poduku o plivanju, ronjenju i surfanju. Dalje organiziramo posjete, za djecu interesantne lokacije kao Å¡to su: galerija Džamonja u Vrsaru, vodopad kod Pazina, selo Kotli kod RoÄa, razgledavanje gatera jelena lopatara i drugo. Prema izraženom interesu organiziramo jahanje konja. Ljetne kolonije organiziramo u grupama sa maksimalno pet polaznika, koje traju osam dana. Svjesni smo velike odgovornosti preuzimajući djecu, no obzirom na steÄeno povjerenje i u odnosu sa djecom i sa roditeljima nemamo problema sa popunom i ovih ljetnih termina.
Dali ima meÄ‘u djecom koja pohaÄ‘aju vaÅ¡e likovne radionice onih koji su otkrili da je umjetnost neÅ¡to Äime bi se kasnije u životu željela baviti?
Naravno da ima, mi već danas imamo naÅ¡e polaznike koji su nastavili Å¡kolovanje u Å¡koli primjenjene umjetnosti ili u umjetniÄkoj gimnaziji. Polazeći od krajnjeg životnog smjera kako ga je definirao jedan autor, a to je “traganje za ljubavlju, istinom, vrlinom i ljepotom“, nije nam osnovni cilj da se svi naÅ¡i polaznici moraju baviti iskljuÄivo umjetnošću. Osnovni nam je cilj da naÅ¡i polaznici savladaju osnove likovnog govora, razvijaju maÅ¡tu, intuiciju i nadahnuće, te na kraju kreativnost, koja je svakom sve viÅ¡e potrebna u svakodnevnom životu, bez obzira na profesionalno opredjeljenje.
Marina Barišić Preuzeto sa stranice www.djeca.hr
Promo Izložba djeÄjih radova za MeÄ‘unarodni dan obitelji
U Kući za ljude i umjetnost Lauba povodom MeÄ‘unarodnog dana obitelji održana je izložba najboljih djeÄjih radova pristiglih na NIVEA kreativni natjeÄaj ‘Dodir ljubavi’.
Na natjeÄaj je pristiglo stotinjak radova, a struÄni žiri odabrao je 30 najboljih koji su prikazani na izložbi održanoj 14. svibnja.
Domaćini izložbe bili su popularni pjevaÄ Luka Bulić i predstavnica tvrtke Beiersdorf NataÅ¡a Bagić.
NIVEA je organizirala kreativni natjeÄaj ‘Dodir ljubavi’ kako bi potaknula maÅ¡tovitost i kreativnost djece te potaknula cijelu obitelj na sudjelovanje.
Mladi kreativci trebali su izraziti Å¡to za njih znaÄi dodir ljubavi, a pristigli radovi pokazali su kako djeÄja maÅ¡ta i inspiracija ne poznaju granice.
U sklopu cijelog projekta, povodom obilježavanja MajÄinog dana, organizirana je i posebna radionica pod vodstvom akademske slikarice Andreje Vivode.
Djeca su nauÄila služiti se razliÄitim tehnikama te su izradila prigodne razglednice. Kako bi nagradili njihov trud odabrano je deset najboljih razglednica koje su takoÄ‘er predstavljene na izložbi u Laubi.
Ovim projektom NIVEA je na najljepÅ¡i mogući naÄin obilježila i MajÄin dan i Dan obitelji te joÅ¡ jednom pokazala kako joj je briga za one najmlaÄ‘e, ali i cijele obitelji, na prvom mjestu.
Razgovor s likovnom umjetnicom, galeristicom i voditeljicom likovnih radionica za djecu, u povodu njezina sudjelovanja na skupnoj izložbi GraficaRi u Malom salonu, Rijeka
Završili ste osnovnu Waldorfsku školu. Je li to imalo utjecaj na vaš odabir profesije?
ZavrÅ¡ila sam osnovnu Waldorfsku Å¡kolu, no ona je bila samo jedna karika koja je na meni ostavila snažan peÄat i sigurno je imala utjecaj, kako na konaÄni odabir budućeg zvanja, tako i na formiranje mojega svjetonazora. Nenametljiva i ne strogo programirana edukacija, uz svakodnevni doticaj s umjetnošću, mnogo je bolje odgovarala mojoj prirodi. Tu nisam bila opterećena svakodnevnim testovima i usvajanjem velike koliÄine ÄinjeniÄnog znanja, već sam bila usmjeravana na razvijanje sposobnosti, umjetniÄko izražavanje i aktivnosti za Å¡to je moguće bogatije i bolje osmiÅ¡ljavanje života. Upravo je u toj Å¡koli izgraÄ‘en moj odnos prema najvažnijim životnim vrijednostima i tu sam stekla samopouzdanje i vjeru u vlastite mogućnosti. Moji prvi dodiri s umjetnošću, posebno likovnom, sežu u najranije djetinjstvo. U obitelji sam dobila prva usmjerenja i poduke o crtanju, slijede pohaÄ‘anja likovnih radionica, posjete izložbama, upis u Waldorfsku Å¡kolu pa u Å¡kolu primijenjenih umjetnosti i na kraju Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu. Postupno sam prelazila put djeÄjeg nesvjesnog umjetniÄkog izražavanja. Ne sjećam se toÄno kada je u meni sazrela snažna želja da kistom, olovkom ili nekom drugom tehnikom izrazim na papiru sav misterij svijeta i unutarnju nemirnu prirodu – bilo je to veoma rano.
AMBIJENTI I DIJALOG S PUBLIKOM
Å to ste prvo naslikali i u kojoj tehnici?
TeÅ¡ko je reći Å¡to sam prvo naslikala, neumitno sam prolazila put kakav prolaze sva djeca koja zarana poÄinju crtati. Bili su to vjerojatno prvi pokuÅ¡aji da naslikam svoje najmilije – roditelje, brata, psa, maÄku, detalje iz prirode…
Gdje danas pronalazite motive?
Ne bih rekla da tragam za motivima, radije bih se izrazila kako inspiraciju i nadahnuće za svoj umjetniÄki rad nalazim prvenstveno u djeci s kojom svakodnevno radim, i u nutrini svog bića. Nevina djeÄja priroda, njihova maÅ¡tovitost, nesputani likovni izriÄaj i lakoća s kojom se izražavaju bude u meni, uvijek iznova, porive za likovnim stvaranjem. Moje likovno stvaranje odraz je najprije moje unutarnje prirode, maÅ¡te i intuicije, a u svaki umjetniÄki uradak nastojim unijeti svoje osjećaje, snagu karaktera, ljubav prema životu i sve ono Å¡to će naÅ¡ svijet uÄiniti ljepÅ¡im i boljim.
Kako gledate na umjetnost općenito i kako biste opisali svoj slikarski izriÄaj?
Umjetnost pripada podruÄju apsolutnog duha i vezuje se uz intuiciju, individualnu spoznaju i osobnost onoga koji je stvara. Kao takva, jedinstvena je i neponovljiva. Duh je dakle taj koji, zahvaljujući intuiciji, stvara izriÄaj, a da bi to mogao Äiniti, mora biti djelatan i poticajan te uz visok stupanj koncentracije i snagu volje osigurava umjetniÄko stvaranje. Koristim jednostavne forme, kojima nastojim proizvesti razliÄite uÄinke, izražavam i nastojim potaknuti doživljaje i osjećaje kod sudionika, stavljajući ih na taj naÄin u interaktivan odnos. NanoÅ¡enjem sitnih Äestica uz uporabu nijansi, tamno-svijetlih tonova, svjetlosnih efekata i razliÄitih geometrijskih oblika u nemirnom skladu nastojim postići jednostavnost i snažan umjetniÄki dojam. UmjetniÄko stvaranje stavljam u kontekst definicije umjetnosti kao izraz unutraÅ¡nje nužnosti i stalne težnje za umjetniÄkom izvrsnošću. Sliku i grafiku ne uzimam kao konaÄan domet umjetniÄkog stvaranja. Sklonija sam kompleksnijem, viÅ¡eslojnom ambijentalnom ostvarenju. Ambijentalne instalacije, statiÄki i pokretni objekti, objeÅ¡ene ili odignute kombinacije, samostojeće ili rotirajuće ploÄe-mobili sredstva su kojima se najÄešće izražavam.
Koliko vam je važno da vaÅ¡e slike ostvare dijalog s promatraÄima?
Svakako da mi je stalo, dobra interakcija i aktivan odnos izmeÄ‘u percipijenta i artefakta znaÄi da je postignut cilj, znaÄi da slika zraÄi snagom koju joj je udahnuo autor. Slika ili bilo koji drugi umjetniÄki rad mora u promatraÄa buditi razliÄite doživljaje i osjećaje: od sreće, zadovoljstva ili ushićenja do ravnoduÅ¡nosti, tuge ili žalosti. Ovdje se radi o složenim i nadasve suptilnim odnosima koje umjetnik svojim radom mora stalno podražavati.
RAD S DJECOM
Zajedno s obitelji vodite umjetniÄku galeriju. U njoj izlažete vlastite radove, ali organizirate i radionice za djecu, mlade i odrasle.
Prije nego sam diplomirala na Likovnoj akademiji u Zagrebu, Ävrsto sam odluÄila da će se moj budući profesionalni rad kretati u dva osnovna pravca: likovni odgoj djece i mladih, te bavljenje likovnom umjetnošću. Ovo je Äetvrta godina da u mojoj galeriji suvremene umjetnosti Vivoda kontinuirano radimo s djecom i mladima u likovnim radionicama. Isto tako, stalno izlažem svoje radove, dok povremeno organiziramo izložbe mladih kolega i kolegica.
Osim slikarstvom, bavite se keramikom i likovnim uređenjem interijera.
U Å¡koli primijenjenih umjetnosti zavrÅ¡ila sam smjer keramike, dok sam na akademiji diplomirala na odsjeku grafike. U radu s djecom i mladima koristim steÄeno znanje i vjeÅ¡tine iz slikarstva, grafike, modeliranja, keramike i drugoga, no kada se radi o Äistom bavljenju umjetnošću, prostor mojeg interesa se sve viÅ¡e sužava na grafiÄke ambijentalne instalacije. Izvrsnost umjetniÄkog stvaranja možete ostvariti na uskom podruÄju, jednoj ili eventualno dvije ideje.
Tko su vaši uzori?
Svaki umjetnik nastoji biti svoj i teži za ostvarenjem Å¡to većeg stupnja originalnosti, tako je i sa mnom. No s druge strane, nijedan umjetnik nije izoliran otok, formirao se u odreÄ‘enom okruženju i pod odreÄ‘enim utjecajem. Ako je rijeÄ o uzoru, viÅ¡e volim govoriti o naklonosti, bliskosti pogleda, uvažavanju i poÅ¡tovanju prema nekomu. U tom smislu želim istaći Miroslava Å uteja, Zlatka Kesera, Edu Murtića, Picassa, Yayoija Kusamu.
Kakvi su vaši planovi za budućnost?
Na profesionalnom planu moja je budućnost jasno predodreÄ‘ena s dva osnovna cilja: likovni odgoj djece i mladih, te izvorno likovno stvaranje. Na planu likovnog odgoja, s obzirom na veoma dobre rezultate koje sam postigla u relativno kratkom roku, cilj mi je stvoriti mrežu likovnih radionica i na taj naÄin provesti u život specifiÄnost programa koji provodim na Å¡to Å¡irem podruÄju. U podruÄju likovnog stvaranja uporno ću nastaviti sa stvaranjem bez posebnog cilja.
“U krajnje materijaliziranom svijetu i okruženju sveopće depresije u kojem danas živimo, moja priÄa sigurno zvuÄi pomalo idealiziranom.”
Andreja Vivoda je suvlasnica tvrtke Derenda d.o.o., u sklopu koje posluje Galerija suvremene umjetnosti Vivoda. Ovo je njena poduzetniÄka priÄa:
Pomalo neobiÄna priÄa, koju ću ispriÄati, dobrano odstupa od uobiÄajnog kliÅ¡eja poÄetnog uspjeha mladih i kroÄenja u danaÅ¡nji potpuno materijalizirani poslovni svijet. Mislim da niste nikada Äuli kako se netko upisao na akademiju likovnih umjetnosti sa osnovnim motivom za profitom, odnosno zaradom. Tako je bilo i sa mnom, upisala sam Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu jer sam već zarana zavoljela likovnu umjetnost. Sanjala sam život ispunjen ljubavlju, ljepotom i nadahnućem, a profit ili zarada nisu mi bili ni na kraj pameti.
Kako se bližio kraj mojem studiju bila sam sve više svjesna da moram utvrditi nove životne ciljeve kojima ću stremiti na mojem budućem životnom putu. No, ni tada nisam razmišljala o poslovnom uspjehu kojim ću brzo ostvariti veliku zaradu. U definiranju nove dionice mog životnog puta, iako mlada, kao već sazrela osoba i umjetnica, pošla sam od stava kako je potrebno prvenstveno dati što veći doprinos općem dobru i kako što sadržajnije ispuniti svoju životnu misiju, za koju sam se pripremala tijekom mog odrastanja i cijelokupnog školovanja.
JoÅ¡ prije nego Å¡to sam diplomirala Ävrsto sam odluÄila da će moj daljnji profesionalni rad biti usmjeren u dva osnovna pravca; izvorni umjetniÄki rad i likovni odgoj. Bavljenje umjetnošću znaÄi Äiniti svijet lijepÅ¡im, boljim, uzviÅ¡enijim, bogatijim i plemenitijim, a baviti se odgojem i obrazovanjem u podruÄju umjetnosti znaÄi pomaganje da mlado biće odrasta u ‘osobu sa lijepim i profinjenim osjećajima, mislima i dijelima’. I jedna i druga misija su na tragu mojeg osnovnog pogleda na svijet: Prvenstveno doprinijeti općem boljitku – dok će materijalna korist doći sama po sebi.
Sa takvim sam stavovima i mislima uÅ¡la u poslovni svijet, s kojima sam Ävrsto u suglasju i dan danas i s kojima ću duboko, vjerujem, ostati do kraja. Moje poimanje poslovnog upjeha polazi prvenstveno od zadovoljstva i sreće koje mi pruža aktivnost kojom se svakodnevno bavim i tek onda materijalna korist koju od njih ostvarujem. Zar si Äovjek može zamisliti veću radost i sreću koju mi pruža rad sa djecom, toliko nevinim i nesebiÄnim bićima, kad svaki dan gledate tu njihovu razigranu radost umjetniÄkog izražavanja, ili pak osjećaj radosti kao rezultat svog izravnog umjetniÄkog stvaranja.
Dok sam polagala zadnje ispite i dok sam pripremala svoj popriliÄno zahtjevan diplomski rad na Akademiji, otvorila sam Galeriju suvremene umjetnosti VIVODA u Radićevoj 29 u Zagrebu, u kojoj sam zapoÄela sa likovnom radionicom za djecu i mlade. Lijepo ureÄ‘en prostor, pomno pripremljena web stranica, moj krajnje profesionalan i posebno senzibilizirani odnos, kojeg sam od samog poÄetka uspostavila prema roditeljima i djeci, ubrzo je urodio plodom. Nisam ni prestala uÄiti za polaganje zadnjih ispita na akademiji, a već sam sticala nova iskustva vodeći likovne radionice. Pripreme i rad sa djecom i mladima su bili takoÄ‘er veoma zahtjevni, na kraju radnog dana osjećala sam umor, no umor koji me ispunjavao zadovoljstvom i radošću. Već sam nakon nekoliko mjeseci doÅ¡la do saznanja da je moj daljnji profesionalni put u cijelosti predodreÄ‘en. Svaki slobodni trenutak koristila sam za crtanje i slikanje, te za prouÄavanje literature o likovnom odgoju. Sve se odigravalo ubrzano, prostor galerije postajao je sve ispunjeniji i življi. Prijelaz sa studija na posao, za koji sam nebrojeni broj puta sluÅ¡ala, kako zna biti pun neizvjesnosti i bolan, nisam ni osjetila, dapaÄe, uÅ¡la sam u nov poslovni svijet puna zanosa i poÄetnog elana.
Od samog poÄetka osnovala sam sa svojim deÄkom tvrtku “DERENDA”, d.o.o, u okviru koje djeluje galerija suvremene umjetnosti “VIVODA”. Angažirali smo takoÄ‘er kolegicu, akademsku slikaricu, koja nam pomaže u voÄ‘enju likovnih radionica. Iako svoj rad temeljimo prvenstveno na maksimalnoj slobodi, razvoju maÅ¡te, poticaju intuicije, polako smo pristupili osmiÅ¡ljavanju naÅ¡eg programa rada. Željela sam da naÅ¡e likovne radionice budu Å¡to kreativnije, na kojima će se u najvećoj mogućoj mjeri poÅ¡tivati djetetova osobnost. Na nama je da mu omogućimo otkrivanje i razvoj talenta, te Å¡to brže savladavanje potrebitih vjeÅ¡tina.
Kako sam zavrÅ¡ila osnovnu waldorfsku Å¡kolu u kojoj me vodio uÄitelj akademski slikar, u definiranju programa rada likovnih radionica nastojim ugraditi Å¡to viÅ¡e vrijednosti koje mi je zarana dala upravo ta Å¡kola. Ljubav prema umjetnosti, predanom radu i posebno prema djeci i mladima nosim od svoje najranije mladosti. Harmoniju i aktivan odnos koji postižemo na relaciji sa roditeljima i djecom ima jak emotivan naboj, koji rezultira zapanjajuće brzim uspjehom.
Protekle su tri godine od poÄetka naÅ¡eg rada u Galeriji, a u ljetnim mjesecima organiziramo ljetne likovne radionice u Istri. Pored slikanja organiziramo posjete atraktivnim mjestima, jahanje na konjima, ranÄu sa jelenima i drugdje.
Nastojimo svakim danom unijeti sve veću raznovrsnost u naÅ¡ rad, organizirajući stalni program, povremene specifiÄne programe i prigodne programe. Na kraju svake godine izdajemo katalog radova naÅ¡ih polaznika, tako smo nakon prve godine izdali katalog sa naslovom “Igrom do umjetnostiâ€, nakon druge “Likovni govor malih umjetnika†i nakon treće “Odrastanje s umjetnošću”. U okviru programa rada za posebno nadarene polaznike naÅ¡ih likovnih radionica organiziramo intenzivan individualan rad. Tako smo nakon jednogodiÅ¡njeg rada sa ÄetverogodiÅ¡njom curicom izdali katalog njenih radova sa naslovom “Radost stvaranjaâ€.
UÅ¡li smo u Äetvrtu godinu naÅ¡eg rada obogaćeni novim iskustvom sa namjerom proÅ¡irenja naÅ¡eg poslovanja. Već sada pripremamo program Å¡kole likovne umjetnosti pod nazivom “Mala likovna akademija VIVODA†koja bi se odvijala paralelno sa predÅ¡kolkim i osnovnoÅ¡kolskim obrazovanjem.
Gajimo specifiÄan pristup likovnom odgoju i obrazovanju od najranije djetetove dobi. Nenametljivim pristupom sa puno pažnje, topline i ljubavi uvodimo djecu i mlade u Äaroban svijet likovne umjetnosti. Iako smo već sada, u ovo kratko vrijeme od kada smo zapoÄeli sa radom, postali prepoznatljivi upravo po tim karakteristikama, namjera nam je ispuniti nedostatke i prazninu u postojećem sustavu likovnog odgoja, posebno za one koji iskazuju poseban interes za likovnu umjetnost. Cilj nam je dalje doprinijeti i Å¡irenju interesa za likovnost, bez obzira na buduće profesionalno opredjeljenje.
U krajnje materijaliziranom svijetu i okruženju sveopće depresije u kojem danas živimo, moja priÄa sigurno zvuÄi pomalo idealiziranom. Veoma sam svjesna da bez sredstava ne bi mogli ostvariti svoje ideale i ciljeve, ali smo istovremeno duboko uvjereni da bez uspostave ravnoteže izmeÄ‘u materijalne osnovice i duhovnog zadovoljstva nema pravih rezultata. Skloniji smo vjerovati da je za mjeru uspjeha od podjednake važnosti materijalna korist, ali isto tako i zadovoljstvo koje nam pruža svakodnevni rad i ostvarenje životnih ciljeva. Svojim vedrim pogledom na svijet, optimizmom, jasno postavljenim ciljevima i na kraju predanim radom svakim danom sve viÅ¡e ostvarujem puninu životnog zadovoljstva.